Jouw Kennis is Geld Waard en Zo Regel je Dat

Ja, je leest het goed: jouw kennis is geld waard. En door die kennis te delen met anderen, help je niet alleen anderen, maar boor je ook een interessante extra bron van inkomsten aan. Als dat geen win-winsituatie is. 

Kennis delen door middel van een online cursus is tegenwoordig heel eenvoudig. Bovendien is de markt voor online educatie groot. Kennisproducten zijn schaalbaar en daarmee een interessante bron van passief inkomen. In onderstaand stappenplan leer je hoe ook jij in de kortste keren een online cursus hebt ontwikkeld. 

Stap 1: Bepaal je Niche en Doelgroep

Over welk onderwerp krijg jij regelmatig vragen? Wat willen mensen graag van jou weten? Een online cursus hoeft helemaal niet over ingewikkelde en specifieke kennis te gaan. Het kan ook iets met jouw hobby te maken hebben, of met bepaalde levenservaring die je hebt opgedaan. Omgaan met huilbaby’s, bijvoorbeeld. Of mantelzorg combineren met een fulltime baan en je eigen gezin. 

Meestal is juist de kennis die jij heel vanzelfsprekend vindt, kennis waar anderen veel aan kunnen hebben. Vraag de mensen die jou goed kennen eens, waar ze jou over om raad zouden vragen. Vaak levert zo’n vraag verrassende antwoorden op. 

Het onderwerp dat naar boven komt drijven, is je niche. Zorg ervoor dat je die niche niet te breed houdt. Kleding maken is bijvoorbeeld een prachtige niche, maar als jouw cursus over kleding maken gaat, zal een mogelijk geïnteresseerd persoon zich onmiddellijk dingen af gaan vragen: hebben we het hier over kleding naaien, of breien? Gaat het over kinderkleding? Het aanpassen van patronen? Kleding repareren? Mensen zullen zich niet direct helemaal aangesproken voelen met zo’n breed onderwerp en gaan verder kijken. 

Door goed na te denken over je doelgroep, voorkom je dat je cursus te algemeen wordt. Als jij je alleen richt op mensen die graag een Noorse trui willen breien, dan wordt meteen duidelijk wat jij te bieden hebt. Hoewel je doelgroep dan wat kleiner is, is de concurrentie dat ook en kun je mensen veel meer aanspreken op wat je precíes te bieden hebt. En dat willen mensen die een cursus kopen heel graag weten. 

Stap 2: Pas het Principe van Backwards Design Toe

Als iemand met ruime ervaring in het ontwikkelen en geven van trainingen en cursussen, is dit by far mijn beste tip: begin altijd bij het einde. Schrijf zo specifiek mogelijk op wat iemand moet weten/ kunnen wanneer ze jouw online cursus doorlopen hebben. 

Vandaaruit ga je jouw cursus in wording opbreken in kleinere stukjes. Wat is er allemaal nodig om dat einddoel te bereiken, en vooral ook: wat is er níet nodig. Door bij het einde te beginnen, voorkom je dat je een berg informatie in je cursus stopt, die eigenlijk helemaal niet relevant is. Alles wat in jouw cursus aan bod komt, moet leiden richting het einddoel. 

Ga dit nog niet tot in detail uitwerken, maar schets dit met steekwoorden. 

Stap 3: Kies een Online platform voor jouw cursus. 

Er zijn veel verschillende platformen waarop jij jouw cursus kunt laten draaien. Grofweg zijn er twee keuzes: je koppelt een plug-in aan je website of maakt gebruik van de software van derden. 

Voor mij is die keuze eenvoudig: ik wil zo weinig mogelijk gedoe en kies daarom voor software van derden. Geen gedoe met haperende plug-ins, die in eerste instantie gemaakt zijn voor webdevelopers. Learn Dash bijvoorbeeld, is best een goede plug in als je eenmaal weet hoe alles werkt. Maar voor je zover bent, zijn er al heel wat uren in het uitzoeken van alle functies gaan zitten. Bovendien schijnt het SEO-technisch ook niet heel gunstig te zijn om zo’n plug in aan je website te koppelen. En als er een keer iets niet goed gaat, heb je geen team waar je op terug kunt vallen.

Als het om software van derden gaat, is er wat mij betreft eigenlijk maar één fijne en betrouwbare optie: Huddle. Huddle is Nederlands (handig met klantenservice en administratie) en werkt heel intuïtief, dus geen gedoe met technische zaken. Je kunt je cursussen zo groot of klein maken als je zelf wilt. Je kiest zelf of jouw cursus in één keer beschikbaar moet komen, of dat cursisten die zich inschrijven iedere week een nieuwe les ontvangen. Je kunt zowel tekst als beeld toevoegen en dit naar hartelust combineren. Huddle heeft ook een zeer gebruiksvriendelijke app, en dat vind ik persoonlijk ook een groot pluspunt. 

Naast de cursusomgeving, biedt Huddle je ook een community-omgeving. Vergelijk dit met een Facebookpagina waarop mensen vragen kunnen stellen, elkaar kunnen helpen en waarop jij ook actief  kunt zijn. Maar dan uiteraard zonder de privacy-schending en alle andere nadelen van Facebook. Je hoeft hier geen gebruik van de maken, maar het kan wel en is absoluut een meerwaarde voor je cursisten. Daarmee kun je jezelf onderscheiden van anderen. Ook kun je via Huddle events inplannen, zoals een live-sessie, coachings call of offline samenkomst. 

Persoonlijk vind ik het heel prettig om bij zoiets eerst eens vrijblijvend te kijken en te experimenteren om te ontdekken of het programma bij mij past. Door demo’s te volgen, zelf wat content te plaatsen en te spelen met het uiterlijk van een eventuele cursus, krijg je naar mijn mening toch het snelst een idee of zo’n omgeving iets voor je is. Het goede nieuws is: dat kan. Via deze link kun je Huddle maar liefst veertien dagen gratis uitproberen. Bevalt het toch niet, dan zit je nergens aan vast. 

Stap 4: Maak de content voor jouw cursus

Nu je een keuze hebt gemaakt voor een platform, weet je ook wat de mogelijkheden en onmogelijkheden van dat platform zijn. Dit is belangrijk, want daardoor kun je de inhoud van jouw cursus goed stroomlijnen. Wil je werken met videolessen, werkboeken of nog iets anders? Wil je na iedere module een aantal oefenopdrachten opnemen, of juist niet? Wil je de cursus gefaseerd aanbieden of alles in één keer beschikbaar stellen? Door vooraf al te kiezen voor het platform waar je graag mee werkt, maak je nu eenvoudiger de juiste keuzes.

Huddle kan trouwens ook hierin met je meedenken. De AI-generator kan je helpen met het ontwikkelen van content. Zelf heb ik hier nog geen gebruik van gemaakt, maar het schijnt dat dit je veel tijd kan besparen, waardoor je jouw eerste cursus nog sneller online hebt staan.

In online cursussen doen videobeelden het over het algemeen goed. Dit kan een eenvoudige PowerPointPresentatie zijn die je afspeelt, maar je kunt ook jezelf filmen, uiteraard. Veruit de meeste telefoons hebben inmiddels zo’n goede camera dat je deze niet apart hiervoor hoeft aan te schaffen. Wel kan het slim zijn om een ringlamp te kopen, zodat er geen gekke schaduwen op je gezicht vallen. 

In een Notendop: Maak een Online Cursus en Verdien een Passief Inkomen

Het maken van een online cursus is dus lang niet zo moeilijk als veel mensen denken. Het fijne aan deze vorm van kennisdeling vind ik zelf dat het eenmalig wat werk is (leuk werk, ook nog eens) en je er daarna niet veel omkijken meer naar hebt. Het is dus een fantastische bron van passieve inkomen, waarbij je ook waarde levert aan anderen. 

Dus: bepaal waar jouw cursus over moet gaan, hoe deze er in grote lijnen uit moet zien en meld je aan bij Huddle. Als je nu start en een eenvoudige cursus ontwikkelt, heb je over een week wellicht je eerste sales al binnen. 

Dit artikel kan affiliate links bevatten.

Scroll naar boven