Verkopen op bol.com: voordelen en nadelen

Waar in de meeste landen Amazon de grootste speler op de e-commercemarkt is, blijft Bol.com behoorlijk stevig overeind in Nederland. Eerder schreef ik al over geld verdienen via Bol.com zonder iets te verkopen op dat platform. Maar je kunt er natuurlijk ook geld aan verdienen door wél producten te verkopen via Bol.com 

Verkopen via Bol.com kan je een leuke verdienste opleveren. Belangrijk hierbij is dat je eerst goed de voordelen en nadelen op een rijtje zet. Ik bespreek er een aantal.  

Voordelen van verkopen via bol.com

Hét grote voordeel van Bol.com is natuurlijk hun enorme bereik. Dagelijks worden er zo’n half miljoen bestellingen gedaan, zowel door particulieren als door bedrijven. Dat betekent dat jouw product veel sneller onder de aandacht van een groot publiek kan komen, dan wanneer je zelf een webshop start. 

Een tweede voordeel is het feit dat bol.com je veel werk uit handen kan nemen. Dropshipping mag absoluut niet, maar je kunt er wel voor kiezen het inpakken en verzenden van jouw producten uit te besteden aan een fulfillmentbedrijf. Op het moment dat iemand jouw product koopt, krijgt dit bedrijf automatisch een seintje en zorgen ze ervoor dat het juiste product op de juiste plek geleverd wordt. Afhankelijk van de grootte van jouw product kan dit een enorme berg ruimte schelen thuis, maar ook wordt het verkopen via bol.com zo een behoorlijk passieve manier van geld verdienen. 

Een derde voordeel is het feit dat Bol.com enorm veel data verzamelt en beschikbaar stelt voor verkopers. Op deze manier kun je goed in de gaten houden naar welke producten veel vraag is en hier handig op inspelen. 

Nadelen van verkopen via Bol.com

Natuurlijk zijn er ook een aantal nadelen te bedenken. Allereerst: Bol.com rekent een behoorlijke commissie, want ze willen natuurlijk ook graag aan jou verdienen. En omdat ze weinig concurrentie te duchten hebben, durven ze die commissie ook vrij fors te maken. Daar zul je in je vraagprijs dus rekening mee moeten houden.

Het enorme bereik van Bol.com kan ook in je nadeel werken als je een product verkoopt dat door veel andere mensen ook verkocht wordt. Zie die concurrentie maar eens de baas te worden. Je moet dus iets verzinnen om je van de rest te onderscheiden.

Bol.com heeft een goede reputatie en die willen ze natuurlijk graag zo houden. Dat betekent dat ze erg alert zijn op verkopers die er met de pet naar gooien. Zo zijn ze bijvoorbeeld erg streng als het gaat om de verzendtermijn. Als klant vind ik dat erg prettig, maar voor een verkoper kan dit af en toe lastig zijn, zeker als je jouw pakketjes niet in de buurt af kunt geven. Maak je een fout te veel? Bol.com zal niet aarzelen je shop te sluiten. 

Verkopen op Bol.com: iets voor jou?

Ondanks de nadelen, kan verkopen op Bol.com jou een mooi inkomen opleveren. Sandra, van het blog Ikbenjanmodaal kan erover meepraten. Sterker nog: ze heeft er een e-book over geschreven. Ik heb het e-book aangeschaft en kan je uit eigen ervaring vertellen: het is de moeite waard. In duidelijke taal, met voorbeelden uit haar eigen succesvolle shop, neemt ze je mee in alles wat er komt kijken bij het succesvol verkopen op bol.com. Ze deelt handige tips over hoe je aan een goed verkopend product komt, en (heel interessant!) hoe je zelf een product kunt laten ontwikkelen. Ook legt ze in haar e-book duidelijk uit hoe je verkopen op bol.com zoveel mogelijk uit kunt besteden. Zo zat Sandra regelmatig in het buitenland, terwijl de verkoop op bol.com haar toch iedere maand een mooie 1500-2000 euro opleverde. 

Benieuwd naar dit e-book? Klik dan hier. Extra leuk is dat het boek tot en met 26 mei met maar liefst 50% korting aangeboden wordt. Je betaalt nu maar 13,50. Koopje toch?

Dit bericht bevat affiliatelinks.

Scroll naar boven