Een aantal jaren geleden kochten wij een nieuwe televisie. We kregen er een jaar garantie bij, en konden er voor een paar tientjes nog twee jaar extra garantie bijkopen. Dat laatste deden we niet.
Na een jaar en een week deed de tv van de ene op de andere dag helemaal niks meer. De verkoper keek ons medelijdend aan. Wat een pech, nét buiten de garantieperiode. Hadden we nou toch maar… Om ons tegemoet te komen, wilde hij wel extra korting geven op een nieuw exemplaar. Daar zijn we niet op ingegaan, want gelukkig bestaat er iets als wettelijke garantie.
Wettelijke garantie betekent dat je als consument recht hebt op een product dat doet wat het moet doen, zolang je dat in redelijkheid van zo’n product mag verwachten. Die garantie hoef je niet extra bij te kopen, je hebt er als consument sowieso recht op, omdat het bij de wet geregeld is.
Een Deugdelijk Product
Of je iets duurs koopt zoals een televisie, of iets goedkopers zoals een melkopschuimer, je gaat er uiteraard vanuit dat het product doet waar het voor bedoeld is. Blijkt dat toch niet zo te zijn, dan heb je recht op garantie. Daarvoor moet je bij de verkoper van het product zijn. Het is zijn verantwoordelijkheid dat je een deugdelijk product krijgt. Nadat jij hebt laten zien dat het product kapot, incompleet of op een andere manier ondeugdelijk is, zal hij dus met een geschikte oplossing moeten komen.
De Verkoper is Verantwoordelijk
Let hier goed op het woord verkoper. Dat is de winkel, het bedrijf of de persoon van wie jij iets gekocht hebt. Het kan best zo zijn dat het om een fabrieksfout gaat, waar de verkoper zelf weinig aan kan doen. Maar alsnog is hij degene die dit voor jou hoort op te lossen. Laat de verkoper zich daar dus niet achter verschuilen en ga ook niet zelf bij de fabrikant aan de bel trekken. De fabrikant zal je negen van de tien keer gelijk weer terugsturen naar de verkoper. Hoe de verkoper en de fabrikant dit onderling oplossen is aan hen, maar daar mag jij als koper niet de dupe van zijn. En daar mag je de verkoper op aanspreken. Ook eventuele voorrijdkosten en andere kosten mag hij niet aan jou doorrekenen wanneer jij recht hebt op de wettelijke garantie.
Wat is een Redelijke Termijn?
Daar doet de wet bewust geen verdere uitspraak over. De reden daarvoor is heel logisch: dit verschilt zeer sterk per product. Van een televisie of een wasmachine mag je meerdere jaren een goede werking verwachten. Koop je een pak melk, dan moet je niet raar opkijken als die melk na enkele weken bedorven is. Het gaat dus om de termijn waarvan je bij normaal gebruik mag verwachten dat het product goed blijft.
Kom je daar met de verkoper niet uit, dan kun je terecht bij bijvoorbeeld het Juridisch Loket. Uiteindelijk kan alleen een rechter definitief bepalen wat een redelijke termijn is voor een specifiek product van een specifiek merk. Meestal wordt daarvoor naar de gemiddelde levensduur van een apparaat gekeken als uitgangspunt. Dat is dus ook een goede maatstaf om zelf vanuit te gaan.
Normaal Gebruik
Ook al zo’n vage term, normaal gebruik. Wat is precies normaal gebruik? In sommige gevallen is het heel logisch. Als jij je televisie gebruikt als dartbord en hij gaat daardoor kapot, dan is er geen sprake van normaal gebruik. Maar als jij je televisie heel de dag aan hebt staan op een kanaal waarop een radiozender wordt uitgezonden, wordt normaal gebruik al een veel vager begrip. Had je dan niet beter een radio aan kunnen zetten?
Wanneer het nog geen jaar geleden is dat je het product hebt aangeschaft, heb je de wet in eerste instantie aan jouw kant. De wet geeft jou het vertrouwen dat jij het product goed gebruikt hebt en legt de bewijslast bij de verkoper. Alleen als die duidelijk aan kan tonen dat jij avonden achtereen dartpijltjes tegen jouw tv hebt gesmeten, kan hij onder de wettelijke garantie uitkomen. Kan hij niks bewijzen, dan zal hij met een nieuw product of een andere oplossing over de brug moeten komen.
Na een jaar wordt het anders. Dan ligt de bewijslast bij jou als consument. Je moet dan kunnen bewijzen dat je het product alleen hebt gebruikt waar het voor bedoeld was. Dit hoef je niet zonder meer te doen, maar alleen als de verkoper daar specifiek om vraagt. Soms is dat lastig. Houd hier dus vooraf zo goed mogelijk rekening mee. Zoek bijvoorbeeld op internet op, of het om een productiefout gaat. Als jij een sporthorloge van een bepaald serienummer hebt gekocht, en op internet precies over dat serienummer heel veel klachten staan, sta je sterker.
Is Garantie Bijkopen Nuttig?
Doe jij een duurdere uitgave en krijg je de vraag of je er garantie wilt bijkopen, dan loont het dus de moeite om even in de kleine lettertjes te duiken. Soms zitten er bij zulke garantiebepalingen een extra service die deze aankoop de moeite waard maakt. Maar helaas komt het ook regelmatig voor dat de extra garantie je niks meer oplevert dan dat waar je sowieso al recht op hebt. Dit levert dan alleen iets extra’s op voor de verkoper en dan is het voor jou dus weggegooid geld.
Hoe liep het af met onze televisie?
Nadat we de verkoper gewezen hadden op het feit dat we naar ons idee toch echt nog recht hadden op garantie, verdween de glimlach van zijn gezicht. Nee hè, lastige klanten aan wie niks te verdienen valt. We kregen onze kapotte televisie weer in handen gedrukt met een gemaakt spijtig: ‘helaas kan ik dan niks voor jullie betekenen’ als afscheidsgroet.
Gelukkig dacht het hoofdkantoor van de winkelketen er heel anders over. Nadat we hen een mailtje over dit voorval hadden gestuurd, werden er direct excuses aangeboden en konden we de televisie opnieuw inleveren. Zij zouden ervoor zorgen dat het probleem zo snel mogelijk werd opgelost. En tot groot verdriet van de verkoper, draaide hij dus toch nog voor de kosten op.
Weet dus waar je recht op hebt, en neem de moeite om je rechten op te eisen. Dat is niet arrogant of onbeschoft. Die wetten zijn niet voor niets geschreven. Blijkbaar was het nodig en daar mag je als consument gewoon dankbaar gebruik van maken.