Eens in de zoveel tijd ga ik al mijn vaste lasten bijlangs. Zijn ze nog relevant? Moet ik ze bijstellen? Ook onze internetprovider kwam vandaag voorbij in het rijtje. Ons jaarcontract is een tijdje geleden afgelopen en dat is te zien aan het hoge bedrag dat we nu iedere maand neertellen. Gelukkig kan dat ook anders. Met één telefoontje heb ik zojuist meer dan 500 bespaard. En dat kan jij waarschijnlijk ook.
Internetproviders hebben sterke onderlinge concurrentie en zien hun klanten niet graag vertrekken. Met onderstaand script doe jij daar je voordeel mee en krijg je in veel gevallen een mooie korting op het bedrag dat je maandelijks of jaarlijks neertelt.
Welk contract heb je?
Om te weten of jij in aanmerking komt voor korting, is het allereerst handig om even in te loggen bij je provider en de datum op te zoeken waarop je jouw contract mag opzeggen . Als je al een tijdje bij dezelfde provider zit, gaat dit vaak per maand. Dat is goed nieuws voor jou, want dan kun je dus snel overstappen. Voor je provider is dat minder goed nieuws, zij zien graag dat jij je voor langere tijd aan hen verbindt. Daar hebben ze ook wel het een en ander voor over.
Weet wat je hebt en wat je wilt krijgen
Het is altijd goed om te weten waar je staat. Zorg dus dat je goed weet wat je momenteel betaalt voor internet, tv en eventueel vaste telefonie, en ook wat je bij een eventuele concurrent kwijt zou zijn. Ook als je helemaal niet van plan bent om over te stappen, zijn dit goede bedragen om als richtlijn te gebruiken.
Kijk ook even goed naar de extra’s die je wel of niet krijgt. Zelf zit ik bij KPN wat internet en tv betreft en bij Simyo voor mijn telefoon. Doordat Simyo gebruikmaakt van het netwerk van KPN, profiteer ik van dubbele belminuten en MB’s. Zou ik overstappen van KPN naar één van hun concurrenten, dan moet ik dus meer gaan betalen voor mijn mobiele telefoonabonnement, wil ik hetzelfde aantal minuten en MB’s behouden. Iets om rekening mee te houden bij de onderhandelingen die straks volgen.
Bel de klantenservice
Alle getallen op een rijtje? Dan wordt het nu tijd voor een telefoontje naar de klantenservice. Ja, een telefoontje inderdaad. Mail werkt niet. Vind je bellen eng? Als je onderstaand script voorleest, snappen ze precies waar je voor belt. In de meeste gevallen zul je worden doorverbonden naar de afdeling klantbehoud. Ja, die afdelingen bestaan. De mensen die daar werken, hebben de taak zo veel mogelijk bestaande klanten te behouden. Dat daar een aparte afdeling voor opgetuigd wordt, geeft wel aan dat dit voor het bedrijf erg belangrijk is.
Onderstaand script is letterlijk wat ik vanmorgen gebruikt heb om korting te krijgen:
Goedemorgen, u spreekt met {noem hier je eigen naam},
Wij zijn al een tijd vaste klant bij u en dat bevalt ons prima, maar het valt me wel op dat het bedrag dat wij momenteel per maand betalen een stuk hoger ligt dan een tijdje geleden.
Ik heb eens wat rondgekeken op internet en ik ben tot de ontdekking gekomen dat ik bij andere providers voor dezelfde diensten en kwaliteit veel goedkoper uit ben. Ik vraag me af of jullie momenteel nog een goede aanbieding hebben lopen, waar ik gebruik van kan maken of dat het helaas toch verstandiger is om over te stappen.
Een vriendelijke medewerker van de klantenservice hoorde het woord ‘overstappen’ en wist dat hij me door moest verbinden naar de afdeling klantbehoud. De man die ik daar aan de lijn had, ging samen met mij door de huidige diensten die we afnemen heen. Doordat ik vooraf voor mezelf alle extra’s al had onderzocht, wist ik precies waar ik wel en niet gebruik van wilde maken. In dit geval heel saai: alles houden zoals het is.
Binnen vijf minuten kreeg ik een interessant aanbod: als ik een tweejarig contract zou vastleggen, kon ik in twee jaar ruim 500 euro besparen voor exact dezelfde diensten waar we nu gebruik van maken.
Een snelle rekensom leerde mij dat dit 17 euro duurder is dan overstappen naar de concurrent. Maar het scheelt ook gedoe met omwisselen van modem en dat soort zaken. Ook weet ik dat wat wij nu hebben, ons goed bevalt. Die 17 euro neem ik dus graag op de koop toe.
Nog geen kwartier nadat ik het nummer van de klantenservice had gebeld, hing ik tevreden weer op. De maandelijkse lasten gaan een mooi stukje naar beneden en verder verandert er helemaal niks en hoef ik hier voorlopig niet meer naar om te kijken. Lijkt me een prima deal.